<<< Översikt

Skövde 9/6 1973































”1973-06-09 åkte jag tåg 33 Stockholm-Herrljunga. När vi kom till Skövde så fick vi fortsätta med buss eftersom en tågolycka inträffat vid södra infarten till Skövde. Olyckan hade inträffat strax innan vi kom dit, vilket var 11.13. Vi var då tio minuter sena och jag har noterat att det berodde på ett nödstopp i Väring i samband med olyckan. Den borde alltså ha inträffat vid 11-tiden och att vi fick stanna lär ha berott på att man frånskiljde kontaktledningen på en lång sträcka.

Ett par bussar kom strax efter vi stannat och precis som vi lämnade Skövde hördes sirener från en mängd utryckningsfordon. Bussarna var alltså plats innan ambulanser och brandbilar. Vi kunde också se att vagnar var urspårade i backen upp mot Regumatorp (Skultorp). Detta bör väl vara till ledning när det gäller efterfrågad olycka. Jag minns också att det var en mycket solig dag. På resandetågets lok hade det också funnits hyttåkare, som enligt den tidens sed hade fått åka med efter det de frågat lokföraren. Som jag minns klarade de sig i stort sett oskadda men ändå blev det rejäla skärpningar för att få medgivande att åka i förarhytt efter den olyckan. Det har sedan skärpts ytterligare flera gånger och i dag beviljas sådant tillstånd väl knappast om det inte behövs för tjänsten.”

”Enligt Ello Strömqvists rapport i Göteborgs-Posten den 11 juni var det expresstågsförarens 18-årige son Kent som skadades svårast. Kent hade "specialtillstånd" att åka på loket. "Fyra personer åkte i loket, men bara Kent skadades" skriver Ello också. Godståget hade "överlast", vilket väl får tolkas som att lasten överskred den normala lastprofilen. Därför gick det på högerspår mellan Falköping och Skövde, och expresståget följde efter på samma spår. Ello trodde att detta indirekt kunde ha samband med olyckan, men skriver inget om vad det skulle vara för sorts samband. Möjligen att expresstågsföraren kunde tänkas ha tittat på en blocksignal för vänsterspåret och att denna signal kanske visade "kör"? En del tåg omdirigerades över Jönköping - Nässjö. Röjningsarbetet gick snabbt, så klockan 23 var trafik igång på ett spår.

I GT gav den 10 juni en kanske något förvirrad reporter den ganska värdelösa informationen att trafiken omdirigerades över Falköping - Hallsberg. GT-journalisten var också mäkta förvånad över att de två tågen rullade på samma spår - "Trots att järnvägen är dubbelspårig vid platsen så har godståget och snälltåget färdats på samma spår!””



<<< Översikt