Snälltåg 741 kolliderade med Extra Godståg 6228 utanför Munktorp varvid 2 personer dödades, de bägge lokförarna, och 21 skadades. Orsaken till sammanstötningen var att 6228 fick avgång från Kolbäck innan 741 inkommit dit. Bägge loken, Ma 881 och F 699 skrotades på platsen.
Våldsam tågkrasch vid Munktorp
Två omkom – 21 skadade
Två personer dödades vid en våldsam kollision mellan ett snälltåg och ett godståg på linjen mellan Kolbäck och Munktorp på fredagskvällen.
Det är de båda tågens förare som omkommit. Den ene hade påträffats vid denna upplagas pressläggning medan räddningsmanskapet under natten till i dag fortsatte sökandet i de fullständigt krossade loken efter den andre lokföraren. Tjugoen skadade fördes till lasaretten i Köping och Västerås.
Räddningschef vice brandchef Rolf Hedström, Köping, hade ett 100-tal man till sitt förfogande under räddningsarbetet.
Ett stort antal nyfikna människor sökte sig ut till olycksplatsen och blockerade vägbanan för räddningsmanskapet.
Man räknar med att järnvägstrafiken skall kunna komma igång under lördagseftermiddagen.
Tågpassagerare forslades i bussar mellan Köping och Västerås på fredagskvällen. Godstågtrafiken omdirigerades över Rekarne, Kungsör och Valskog.
Ingenjör Roland Persson, Västerås, fanns med på tåget och han uppger för VLT att han aldrig hann reagera innan det smällde.
En kort inbromsning, skrik och en smäll var allt journalist Magdalena Nordensson, Köping, hann uppfatta. Hon klarade sig nästan oskadd.Loken och några av vagnarna vräktes upp på banvallen och ut på gamla E18, som löper parallellt med järnvägen vid olycksplatsen.
VLT 7 augusti 1972:br>
Köpingspolisen beräknar att omkring 10 000 människor besökt olycksplatsen vid Munktorp sedan fredagskvällen till söndagskvällen.
Värst var det under det dramatiska räddningsarbetet på fredagskvällen, då många blockerade vägbanan för bl.a. Kolsva brandkår.
Under lördagen och söndagen kom folk från när och fjärran för att beskåda de förvridna vrakdelarna, som fortfarande ligger utspridda över stora delar i skogen och på gamla E18.
Många gjorde sig skyldiga till klara brott mot vägtrafikförordningen då de parkerade sina bilar i kurvor och på dikeskanter utan tända parkeringsljus. Många vandrade också på banvallen och utmed järnvägsspåret, vilket är åtalbart.
Att vuxna människor ger sig ut för att se på förödelsen är i och för sig inte så underligt. En olycka av det här formatet väcker sensation. Men att små barn bärs ut i skogen och utsätts för uppenbara risker är helt oförsvarbart.
Man kom att tänka på den i TV nyligen visade filmen ”Sensationen”, som handlade om den instängda killen i en gruva. Där växte nöjesfältet upp efter ett par dagar.
Vid Munktorp gick man nästan och undrade när korvgubben skulle dyka upp.Bilar parkerades var som helst och polisen tvingades se mellan fingrarna. Annars hade säkerligen tusentals bilister fått böteslappar på sina vindrutor.Men fräckheten var stor hos många bilister. Några körde helt sonika upp på de nysådda gräsmattorna hos Arnold Gustavsson, som bor där polisen satte upp vägstoppet.
- En del parkerade precis utanför porten och det var knappt man kunde komma ut, säger hr Gustavsson, som fick laga gräsmattan under söndagen.
Vid den värsta anhopningen bilar under lördagen lät en del bilister polisen få veta att de lever. När bilisterna avvisades från att köra på vägen mot olycksplatsen skällde de på polisen för att det inte fanns några parkeringsplatser.
Trots att många bilister bar sig mycket dumt åt antecknades endast två. Den ene parkerade på den nysådda gräsmattan och den andre var en bilist som körde mot stoppskyltningen trots att det fanns en polis på post.
Eftersom tågtrafiken kom igång normalt igen på söndagseftermiddagen kan det vara på sin plats att varna dem som tänker sig ut till olycksplatsen i dag, måndag:
Gå inte på järnvägsspåret.Det kan nämnas att Köpingspolisen hade ett tiotal man i arbete under helgen enbart för olyckans skull. Många lediga poliser fick kallas in och några fick tvångskommenderas för vakttjänstgöring. Även från Västeråspolisen ställde man upp med flera mannar för att hålla nyfikna borta.