<<< Översikt

Hallsberg 22/6 2002



















Sent på kvällen lördagen den 22 juni 2002 anlände ett godståg med 29 vagnar till rangerbangården i Hallsberg. För ankomst till denna bangård mellan lördag kl. 18.00 och söndag kl. 05.00 gällde att lokförare själva skulle hänga av loket och säkra vagnarna mot rullning. Normalt var det rangerpersonal i Hallsberg som utförde dessa uppgifter.

De nya rutinerna hade införts i januari samma år och Green Cargo AB, verksamhetsutövaren och lokförarens arbetsgivare, hade utfärdat en instruktion om hur det skulle gå till. Minst de fem första vagnarna som gick närmast lok skulle lämnas med bromsen till och de sex första vagn- arna skulle säkras mot rullning med bromssläde och bromsskor. Det var första gången den aktuelle lokföraren skulle tillämpa de nya rutinerna. I den turlista föraren följde fanns i anmärkningskolumnen följande text: ”Avhäng + Förstäng + Töm Tåget SJÄLV.”

Tåget kördes in till den s.k. infartsgruppen och stannades på ett av dess spår. Lokföraren tömde huvudledningen i godsvagnarnas bromssy- stem på tryckluft. Han kopplade av loket och placerade en bromssläde mellan loket och den första vagnens främre hjulpar. Därefter gick han längs tåget och drog i lossningshandtaget till samtliga vagnars huvudbe- hållare, vilket medförde att vagnarnas bromsförmåga upphörde. Föraren fick sedan starttillstånd och började köra loket mot lokbangården. Kort därefter upptäckte tågklareraren att vagnar rullade ut på det passagespår som förbinder infartsgruppen med lokbangården. Han ring- de då upp föraren på loket för att söka klargöra vad som höll på att ske. Tågklarerare och lokförare talade förbi varandra, vilket medförde att det dröjde innan föraren förstod allvaret i situationen.

Vagnarna hade kommit i rörelse, sannolikt redan när loket lämnade vagnsättet. Sedan den bromssläde som placerats framför första vagnens hjulpar kastats av spåret var det fri passage för godsvagnarna ner mot lokbangården. Eftersom bangården ligger i stark lutning fick vagnarna allt högre fart. Lokföraren hade ingen möjlighet att fånga upp vagnarna, vilka slog i loket med stor kraft. Vid sammanstötningen spårade den främre axeln på den främre vagnen ur och denna vagn rullade urspårad ett 100-tal meter tills den välte.

Med loket framför sig fortsatte vagnsättet mot lokbangården där det kolliderade med sex uppställda lok och åstadkom omfattande skador på bangård och utrustning. Lokföraren hoppade från loket och undkom med lindriga skador. Ingen annan person skadades.



<<< Översikt