Sent på kvällen lördagen den 22 juni 2002 anlände ett godståg med 29
vagnar till rangerbangården i Hallsberg. För ankomst till denna bangård
mellan lördag kl. 18.00 och söndag kl. 05.00 gällde att lokförare själva
skulle hänga av loket och säkra vagnarna mot rullning. Normalt var det
rangerpersonal i Hallsberg som utförde dessa uppgifter.
De nya rutinerna hade införts i januari samma år och Green Cargo AB,
verksamhetsutövaren och lokförarens arbetsgivare, hade utfärdat en
instruktion om hur det skulle gå till. Minst de fem första vagnarna som
gick närmast lok skulle lämnas med bromsen till och de sex första vagn-
arna skulle säkras mot rullning med bromssläde och bromsskor. Det var
första gången den aktuelle lokföraren skulle tillämpa de nya rutinerna. I
den turlista föraren följde fanns i anmärkningskolumnen följande text:
”Avhäng + Förstäng + Töm Tåget SJÄLV.”
Tåget kördes in till den s.k. infartsgruppen och stannades på ett av
dess spår. Lokföraren tömde huvudledningen i godsvagnarnas bromssy-
stem på tryckluft. Han kopplade av loket och placerade en bromssläde
mellan loket och den första vagnens främre hjulpar. Därefter gick han
längs tåget och drog i lossningshandtaget till samtliga vagnars huvudbe-
hållare, vilket medförde att vagnarnas bromsförmåga upphörde. Föraren
fick sedan starttillstånd och började köra loket mot lokbangården.
Kort därefter upptäckte tågklareraren att vagnar rullade ut på det
passagespår som förbinder infartsgruppen med lokbangården. Han ring-
de då upp föraren på loket för att söka klargöra vad som höll på att ske.
Tågklarerare och lokförare talade förbi varandra, vilket medförde att det
dröjde innan föraren förstod allvaret i situationen.
Vagnarna hade kommit i rörelse, sannolikt redan när loket lämnade
vagnsättet. Sedan den bromssläde som placerats framför första vagnens
hjulpar kastats av spåret var det fri passage för godsvagnarna ner mot
lokbangården. Eftersom bangården ligger i stark lutning fick vagnarna
allt högre fart. Lokföraren hade ingen möjlighet att fånga upp vagnarna,
vilka slog i loket med stor kraft. Vid sammanstötningen spårade den
främre axeln på den främre vagnen ur och denna vagn rullade urspårad
ett 100-tal meter tills den välte.
Med loket framför sig fortsatte vagnsättet mot lokbangården där det
kolliderade med sex uppställda lok och åstadkom omfattande skador på
bangård och utrustning. Lokföraren hoppade från loket och undkom
med lindriga skador. Ingen annan person skadades.