Lagerlunda 15/11 1875
Två snälltåg sammanstötte, där järnvägen går över Lagerlundån, och olyckshändelsen benämndes också Lagerlundaolyckan. Sammanstötningen orsakades sannolikt av att tågklarerarens stoppsignal av föraren uppfattats som avgångssignal. 9 personer dödades och 3 skadades allvarligt. Dessutom skadades ett flertal lindrigt.
Nyåker 4/7 1904
Urspårning av tåg 274 SJ Kd 434 på linjen Nyåker - Hörnsjö. 2 passagerare i SJ AB0 1289, tredje vagnen från lok, dödades genom att vagnens akterända krossades mot lokets tender.
Uppsala 1939
Vännäs 1947
Tåg 4350 intogs på fel spår och kolliderade med vagnar, som voro uppställda där. Samma signalbild gäller för bägge spåren. Vid kollisionen dödades lokföraren. Avsevärda materiella skador uppstodo.
Älvho 2/6 1950
"Storkurveolyckan""
Godegård-Mariedamm 18/10 1950
Rälsbusståg 756 sammanstötte på linjen med persontåg 611. Tågen skulle enligt tidtabellen ha mötts i Godegård. Vid sammanstötningen dödades 9 och skadades 13 personer. Olyckan berodde på att rälsbussföraren av oförklarlig anledning avgick från Godegård på signal till växlingsrörelse och utan att erhålla avgångssignal från tågklareraren.
Kungsbacka 2/1 1956
Snälltåget Köpenhamn-Göteborg-Oslo kolliderar nära Kungsbacka med ett persontåg. 1 person omkom och 16 skadades.
Solberga 2/4 1963
Expresståg 45 sammanstötte vid Solberga med ett lok, som ej stod hinderfritt. Alla vagnar i tåget urspårade. Två resande skadades. Orsaken till olyckan var bristfällig tågvägsinspektion.
Moholm 26/7 1967
Kallhäll 4/6 1969
Bollnäs 1969
Västerås Västra 15/5 1974
Krampen 17/8 1974
Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.
Sala 8/8 1975
Stehag 10/8 1978
Motorvagnståg 286 urspårade med alla enheter när tåget skulle övergå till nedspår. 4 personer, däribland föraren, dödades och tolv skadades. Orsaken till urspårningen var för hög hastighet i växelkurva.
Vislanda 29/8 1980
Södergående tåg 29 spårade ur pga för hög fart i en 40-växel.
Älvsjö cirka 1980
Älvsjö 30/6 1981
Kollision mellan södergående resandetåg 125 (Rc4 1295) och södergående godståg 4973 (T44 377). Godståget på spår 5 hade stopp i signalen, resandetåget på spår 4 hade kör i sin signal. Söder om dessa signaler löpte spår 4 och 5 samman. Godståget gick förbi signalen. De fyra huvudljussignalerna bredvid varandra för spår 4-7 är på grund av kurva förskjutna i sidled åt vänster, varför föraren på godståget trodde att signalen för tåg 125 gällde för 4973, insåg sitt misstag och nödbromsade men blev stående i växeln. Skyddsväxel fanns i spår 4, men inte i spår 5. Största tillåtna hastighet var 100 km/h på spår 2-5 genom Älvsjö.
Västkustbanan 1981
Tallåsen 29/12 1993
Stockholm Södra 12/11 2013
Ekträsk
Okänd Rc
Da 409
Mellansel