<<< Översikt

Enstaka bilder eller okänd plats/händelse





Lagerlunda 15/11 1875

Två snälltåg sammanstötte, där järnvägen går över Lagerlundån, och olyckshändelsen benämndes också Lagerlundaolyckan. Sammanstötningen orsakades sannolikt av att tågklarerarens stoppsignal av föraren uppfattats som avgångssignal. 9 personer dödades och 3 skadades allvarligt. Dessutom skadades ett flertal lindrigt.





Nyåker 4/7 1904

Urspårning av tåg 274 SJ Kd 434 på linjen Nyåker - Hörnsjö. 2 passagerare i SJ AB0 1289, tredje vagnen från lok, dödades genom att vagnens akterända krossades mot lokets tender.





Uppsala 1939





Vännäs 1947

Tåg 4350 intogs på fel spår och kolliderade med vagnar, som voro uppställda där. Samma signalbild gäller för bägge spåren. Vid kollisionen dödades lokföraren. Avsevärda materiella skador uppstodo.





Älvho 2/6 1950

"Storkurveolyckan""





Godegård-Mariedamm 18/10 1950

Rälsbusståg 756 sammanstötte på linjen med persontåg 611. Tågen skulle enligt tidtabellen ha mötts i Godegård. Vid sammanstötningen dödades 9 och skadades 13 personer. Olyckan berodde på att rälsbussföraren av oförklarlig anledning avgick från Godegård på signal till växlingsrörelse och utan att erhålla avgångssignal från tågklareraren.





Kungsbacka 2/1 1956

Snälltåget Köpenhamn-Göteborg-Oslo kolliderar nära Kungsbacka med ett persontåg. 1 person omkom och 16 skadades.





Solberga 2/4 1963

Expresståg 45 sammanstötte vid Solberga med ett lok, som ej stod hinderfritt. Alla vagnar i tåget urspårade. Två resande skadades. Orsaken till olyckan var bristfällig tågvägsinspektion.





Moholm 26/7 1967





Kallhäll 4/6 1969





Bollnäs 1969





Västerås Västra 15/5 1974





Krampen 17/8 1974

Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.





Sala 8/8 1975





Stehag 10/8 1978

Motorvagnståg 286 urspårade med alla enheter när tåget skulle övergå till nedspår. 4 personer, däribland föraren, dödades och tolv skadades. Orsaken till urspårningen var för hög hastighet i växelkurva.





Vislanda 29/8 1980

Södergående tåg 29 spårade ur pga för hög fart i en 40-växel.





Älvsjö cirka 1980





Älvsjö 30/6 1981

Kollision mellan södergående resandetåg 125 (Rc4 1295) och södergående godståg 4973 (T44 377). Godståget på spår 5 hade stopp i signalen, resandetåget på spår 4 hade kör i sin signal. Söder om dessa signaler löpte spår 4 och 5 samman. Godståget gick förbi signalen. De fyra huvudljussignalerna bredvid varandra för spår 4-7 är på grund av kurva förskjutna i sidled åt vänster, varför föraren på godståget trodde att signalen för tåg 125 gällde för 4973, insåg sitt misstag och nödbromsade men blev stående i växeln. Skyddsväxel fanns i spår 4, men inte i spår 5. Största tillåtna hastighet var 100 km/h på spår 2-5 genom Älvsjö.





Västkustbanan 1981





Tallåsen 29/12 1993





Stockholm Södra 12/11 2013





Ekträsk





Okänd Rc





Da 409





Mellansel





<<< Översikt